Dagordning ol-sektionsmöte onsd 00-03-22 kl 18.30
1. Genomgång av föregående protokoll.

2. Justeringsman av protokollet enl rotationsschema. Jag tycker att ALLA SKA deltaga i justerandet. Detta är möjligt tack vare internettekniken. Önskvärt är att ett första protokoll är ute helst ett dygn efter mötet. Justeringsprocessen som ALLA delatager i via inlägg till ALLA bör klaras av på 2 dygn. Så senaste en 3-4 dygn efter mötet bör ett justerat protokoll finnas på nätet. OBS att den utsedda justeringsmannen är ANSVARIG för justeringarna och kan alltså vägra ta in justeringar som kommmer från andra.

3. Rapport från styrelsen: Inger Cederberg skall vikariera när Agneta är barnledig.

4. Ekonomisk rapport.

5. Rapport från ungdomssektionen: Skärmjägarna hade upptakt i torsdags med 10 deltagare.
Kerstin Svensson deltar i Ungdomsledar-grundkurs i studiecirkelform som hålls i VSK:s klubbstuga och går in som Troll-ledare..

6. TSOK:s olplan som innefattar alla aktiviteter föreningen ska syssla med år 2000 är utgiven. Läs igenom de planerade tävlingarna som ligger närmast i tiden och se vad vi kan göra för att höja aktivitetsnivån på medlemmarna.

7. Kommande tävlingar : Vikingatr 00-04-24

8. Kommande läger: Familjeläger i maj. 27-28 maj OK ? Ansvariga ? Plats, Sörgården, Hökensås, Norge ? Förra protokollet var luddigt på denna punkt "JanÅke frågas". Inte vem som skulle fråga JÅ. VI måste ha en ansvarig i sektionen.

9. 10-mila. Lars J och Johan F har jobbat med det. Enligt protokollet skulle det vara Patrik och Gunnar. OK Johan har ersatt Patrik i sektionen. Resultat: .

11. Grupp (studiecirkel) i ControlPoint har hållits med CP-programmets upphovsman som föreläsare.

12. Mentor för vår SAKO-tävling är Leif Boström som utsett Stefan Olausson till tävlingsledare och Daniel Netz till banläggare.

13. Planerna på en tävlingsklubb mellan 2-stads fem ol-klubbar har framskridit till att en plan tagits fram av en grupp med representanter från de fem klubbarna. Denna plan är nu ute på remiss till klubbarna. Se www.tsok.se/div/2stadsok.htm ! Onsdagen 26 april skall ett nytt möte hållas där man förhoppningsvis går vidare med planerna. Givetvis OM medlemmarna i klubbarna är positiva. Ett extra möte skall hållas torsd 30 mars kl 19 för TSOK:s medlemmar där en omröstning kommer att hållas i denna fråga. Hur ställer sig olsektionens medlemmar ?

14. Badresa genomfördes 00-03-18 med Lars Jörgensen och Tomas Joelsson som ansvariga ledare. 4 ungdomar deltog. Träningsbarometern i vinter hade 12 namn på sig. Tre personer nådde över 10 träningar och fick en biobiljett. Jill klarade 30 träningar och fick 2 bio+McDonalds+Åkpass Liseberg.

15. Föreslår att alla sommartävlingar inkl 5-dagars betalas av klubben och att alla ej-start också betalas av klubben. Vet inte vad sommartävlingarna skulle kosta för klubben men jag gissar på 20,000 kr. Ej-start skulle efter 99-års siffror kosta ca 8,000 kr.
Motiv: Klubben har mycket pengar. O-sektionen har INTE de senaste 4 åren lyckats göra av med sin uppställda budget. Här delas pengarna ut till de som deltar i tävlingsverksamheten. Eller ialla fall de som önskar delta ( ej-start).
Moraliskt skäl: Eftersom 90% av ejstart beror på sjukdom tillåter man sjukdom vilket är moraliskt högtstående.
Administrationsskäl: Det blir mindre arbete för kansliet.
Kommer osökt att tänka på exesser i ej-start för några år där en löpare hade för över 3,000 kr i ej-start. Sådana summor bör INTE betalas av klubben. Man kanske skulle ha en gräns på tex 10 ej-start el kanske max 1,000 kr/person ?
Här har Agneta en invändning att det ändå blir jobb om man måste kolla. Men för 1999 blir det 2 inbetalningskort mot kanske 50 st.
Nästa ol-möte är onsd 22 mars och innan dess har väl ingen bestämt sem-tävlingar. Om sektionen beslutar i enl med ovan SKALL ORDENTLIG INFO GÅ UT TILL ALLA MEDLEMMAR. Denna punkt är av STÖRSTA vikt eftersom jag tror att detta KAN locka till att lägga mer av sem på orientering.

LarsJ:
Jag tycker inte att klubben skall ersätta ej start i någon större omfattning. Främjar det verkligen verksamheten? Jag är mycket tveksam till det.
Jag pratade just med Agneta och hon hade ett förslag som jag tyckte var betydligt bättre om man vill öka klubbens utgifter och i på samma gång gynna verksamheten. Ge alla tävlande tex en fri tävlingsdräkt. Om det blir något med en ny tävlingsklubb är ju detta verkligen något som skulle kunna göra nytta. Man skulle på så vis kunna få alla att springa i den nya dräkten vilket jag tror skulle kunna främja känslan av samhörighet något och utåt skulle det synas direkt att det har hänt något med de "gamla klubbarna". Att betala startavgiften för alla på sommartävlingarna kan kanske främja deltagandet något så varför inte. Om vi nu skall försöka förbruka mer pengar så är väl detta ett bra alternativ.

Som framgår av Lars mail hade även Agneta invändningar mot att betala ej-start. Se bifogat mail fr A. A saknar rösträtt i olsekt. Även Gunnar J tycker det är fel att betala ej-start men tycker det är rätt att betala sommartävl upp till ordinarie startavgift. Se bilaga.

Fyra frågor att rösta om i sektionen:
1. Ska klubben betala upp till tio st ej-start för år 2000 ?
2. Ska klubben betala ALLA tävlingar för år 2000 ?
3. Ska klubben dela ut en tävlingsdräkt till alla aktiva. Med aktiv menas den som sprungit minst 5 tävlingar antingen i vår el förra året. Annan definition på aktiv ? OM det blir "2stads OL" bör detta enbart gälla den nya dräkten eller ?
4. SKall klubben betala alla efteranmälningsavgifter upp till max 5 st/år ?
Detta skulle vara ett led i att minska administrationen och att öka tävlandet i klubben.

16. TSOK har för många tunga arrangemang. Många har knotat över att alltid behöva ställa upp på Påsk för Vikingaträffen. Vi kanske skulle låta VSK arrangera Vikingatr vartannat år. Då skulle vi slippa släppa annandag Påsk som tävlingsdag. Har inte talat med VSK annat än mycket löst i omklädningsrummet. Vad tycker sektionen ? Kanske redan från 2001 ? Detta blir givetvis en styrelsefråga om sektionen bifaller.

17. Skärmjägarna börjar ha väl stor spännvidd: Från 11 år till 18. Vi behöver någon som tar hand om de äldre 17-18 åringarna. Har Du lust Johan ? Förslagsvis skulle vi använda samma övningar som de yngre på torsdagarna men kanske förlänga med tex ett löpinslag el dyl.

18. Nybörjarkurs för vuxna: Åke skulle fråga Ingemar Fors om denna. Fors hann inte. Fråga Martin Mandinger kanske. Vore kanske bra med en dam också: Fråga Inger Cederberg. Det kan bli en bra mjukstart för henne.
Tycker det ska vara bara tre torsdagar med två tävlingar invävda, tex Gipen och Främmestad. Tycker också vi ska gå ut med ett paket: Tex Medlemskort i TSOK + träningskort 2000 + kursen och ett trimpaket för tex 250 kr mot ord 400 kr. Kostnaderna är höftade. En ordentlig annonsering skulle också ske. Kursen skulle ta sikte på att få deltagarna att kunna ta sig runt Ö2 el Ö3 på en tävling. Annonsen är viktig. Deltar gärna i utfomningen av den. Vi kanske ska försöka sprida ett flygblad via Friskis o Svettis ?

19. Fasta kontroller med stiftklämma och möjl att sätta på Emit-enhet. 40 st på Skidstugekartan. Koder 31-72 (ej 66 o 68). Man numrerar kontrollerna i år 031, 032 osv där 0 står för år. Nästa år blir det 131, 132 osv. Framtagning av modell för fast kontr som sticks ned i marken. Ej i träd. Oantastlig konstr för markägare. Johan C lämpl konstruktör ? Jmfr TSK:s modell. Helst ska man kunna hänga en skärm i konstr också om man vill ha extra tydligt. Men det ska oftast inte behövas. Skall sitta kanske 5 år. Varje år sätter vi ut 40 nya på nya närbelägna kartor typ Brandsbo, Näl mfl. Med samma kodsiffror. Databas i ControlPoint. Lätt att konstruera banor och trycka ut. StefanH blir ansvarig för utsättning. Helst ska det finnas reflex på kontrollen också så den är användbar på natten.

20. Undertecknad har för många engagemang i klubben och för att minska dessa vill jag slippa delta på styrelsemötena. Skulle därför vilja ha en representant från sektionen som vill gå på dessa. Johan F är Du intresserad ? El finns det någon som är intresserad ?

21. Gunnar J har ett nytt förslag till poängberäkning på Poängpriset. Jag föreslår bifall till Gunnars förslag som verkar genomtänkt och vettigt. Se bilaga.

99. Bestämma nästa möte. Föreslår onsd 17 maj kl 18.30.

Sammankallande: Per Ivarsson