GOLFMATCH

Övningen består av en bana med sträckor på 500 – 1000 m.

Löparna springer två och två där varje par har en inritrad karta. Efter varje sträcka byter löparna uppgift. Löpare ett får titta på kartan i 10 sekunder på kartans första sträcka och sedan springa iväg. Löpare två springer rakt bakom kompisen och följer med på kartan. När löpare ett åter behöver titta på kartan får han/hon göra det ytterligare i 10 sekunder. Antalet kartläsningar är lika med löpare ett:s resultat på första sträckan. Inget ytterligare kartläsningsstopp efter startpunkten är alltså lika med "hole in one".

 

 

KONTROLLPLOCKNING

Övningen består av en bana med många kontroller och korta kontrollsträckor. Försök att "vinkla" banan mycket så att man får hålla reda på kompassriktningen när man skall ut från kontrollen.

Eftersom en bana med mycket kontroller kräver hög koncentration orkar man inte så långt. Lägg gärna banan med kontrollplockningsavsnitt med ca 6-7 kontroller och sedan en längre vilosträcka som inte kräver så mycket orientering och sedan ett nytt kontrollplkocknings-avsnitt.

 

 

LINJEORIENTERING

En linje ritas in på kartan som skall följas i terrängen. Lägg gärna en vinklad ganska svår linje som nästan kräver gång för att man skall ha total kartkontakt varvat med avsnitt som är mycket lätta så att man får vila huvudet däremellan. Man kan ha kontroller längs banan som man får tala om var de satt när man kom i mål.

 

 

SISTA SÄKRA

För att göra kontrolltagningen så säker som möjligt är det viktigt med en sista säker utgångspunkt så nära kontrollen som möjligt.

En vanlig bana läggs där man också markerar sista säkra på kartan. Sista säkra markeras på kartan med en normalstor kontrollring och i terrängen med en skärm utan stiftklämma. Kontrollpunkten markeras på kartan med en något mindre kontrollring och i terrängen med enbart en stiftklämma. Denna övning kräver en utförlig kontrolldefinition.

 

SVÄRTADE RINGAR

Denna övning tränar också sista säkra samt rumsuppfattning, man skall tänka på hur det ser ut runt omkring ringen.

En vanlig orienteringsbana men där kontrollringen är ifylld med svart penna. Löparna vet endast att skärmen sitter centrerad i ringen och de vet definitionen. Löparnas uppgift är att planera sista säkra samt att vara noggrann med riktningen de sista 100 – 150 meterna.

FLER SKÄRMAR I RINGEN

En övning som syftar till att öka självförtroendet vid kontrolltagningen. Man skall inte behöva springa till alla skärmar man ser utan bara till den som är rätt.

Man lägger en vanlig orienteringsbana. Förutom vid den rätta kontrollpunkten hänger man också skärmar vid 3-4 andra föremål i ringen. Inga kodsiffror skall finnas som hjälp utan löparen själv skall avgöra vilken skärm som är den riktiga.

 

 

SÄTTA UT – TA IN KONTROLLER

Att sätta ut kontroller förbättrar terrängförståelsen och stärker självförtroendet.

Alla löpare startar på varsin slinga. Man har med sig snitselband som man knyter vid kontrollpunkterna. När man kommer tillbaks till utgångspunkten byter man karta med en kompis. Springer slingan och knyter knut på snitselbanden. När man kommer tillbaks till utgångspunkten byter man karta igen och hämtar denna gången snitselbanden som finns vid kontrollpunkterna.

Om det är många deltagare kan det vara svårt att göra så många slingor vid samma utgångspunkt. Gör i så fall flera utgångspunkter.

 

 

MOMENTBANA

En teknikbana med 3-4 moment i samma bana. Tex första delen kontrollplockning som sedan övergår i linjeorientering som övergår i några svärtade ringar och kanske avslutas med "banan-orientering". I banan-orientering ritar man kontrollringen i samma utseende som höjdpartiet som är kontrollpunkten. Tanken är att löparen skall springa från ena änden av höjden till den andra efter en tänkt mittlinje som definieras som lika långt till höger och vänster sluttning. Någonstans på denna tänkta mittlinje hänger man skärmen.

 

 

TRAFIKLJUSET

En övning som skall lära ungdomarna att anpassa hastigheten efter banans svårighet.

En kontrollsträcka kan ofta delas in i olika avsnitt. Det är vanligt att man på första delen ut från en kontroll grovorienterar mot något tydligt uppfångande. Hastigheten kan då hållas förhållandevis hög – GRÖN. Sedan är det inte ovanligt att man måste läsa kartan lite mer noggrant fram till sista säkra utgångspunkten och då får man sänka hastigheten något – GUL.

Från sista säkra fram till kontrollen gäller noggrann kartläsning och därmed låg fart – RÖD.

Lägg en orienteringsbana och markera de två första sträckorna med GRÖNT-GULT-RÖTT för att alla skall förstå hur man skall tänka.

 

 

 

 

KURVBILD

Lägg en bana med kortare avsnitt i brunbilden. Detta för att lära ungdomarna de "svåra" höjdkurvorna. Lämplig orientering i brunbilden är kontrollplockning och linjeorientering. I kontrollplockningen kan man göra så att t ex alla kontrollpunkter är sänkor.

 

 

PUNKT-OL

Lägg en linje-orientering som inte är så svår. Längs banan finns kontroller uthängda. I stället för stiftklämmor hänger det en nål som man skall trycka hål med i kartan på det ställe där skärmen hänger. Den som har minst antal mm från rätt kontrollpunkt har vunnit.