Plats och tid: Skidstugan, 2000-05-03 kl 19.00
Närvarande: Jörgen och Annika Hallén, Börje Gustavsson, Per Ivarsson, Ulf Nyström, Johan Fransson, Anders Bratt, Gunnar och Lena Waern, Leif, Margareta och Lars Johansson, Marie Svedung, Agneta Berlin, Inga-Lill Kristiansson, Håkan Schmidt, Karl-Erik Fransson.
Följande hade lämnat synpunkter via Agneta: Jan-Åke Sörliklev, Robert Enbom, Lars-Erik Kristiansson.
Tävlingsledaren tackade alla funktionärer för ett bra genomfört arrangemang.
Därefter gicks huvudfunktionärsområde för huvudfunktionärsområde igenom med följande kommentarer:
Tävlingsledare; Håkan S:
- glömde ordna fika vid TC-uppbyggnaden på söndagen innan tävlingen
- borde ha en färdig rutin för att kontrollera piggarna på back-up lapparna då kontrollenheter i skogen lägger av. Kollade bara ett begränsat antal löpare nu – de som kom upp som felstämplade och gick till Marie i klagomuren innan kontrollen togs bort i datorn.
- när TT/LEP skulle få resultat på tävlingen var det förvirring – Tommy Andersson stod som segrare på resultatlistan till tavlan men fanns inte med på html-utskriften ! Schweizaren Plattner hade samma sits; med på ena listan men inte på den andra.
- i Inskolningsklassen kom löparnas tider ut på tavlan – löstes genom att tiderna veks bort vid uppsättandet på tavlan
- "klassen klar tom plac x" på en utskrift – nästa utskrift i samma klass saknar denna text
- listan till prisutdelning kom ut långt före listan till tavlan. Om det var 3 pris kunde prislistan komma ut trots att det bara var 2 löpare uppe alternativt så var inte klassen klar tom plac > antal pris. Vållar osäkerhet om det verkligen är klart för prisutdelning.
- ovillkorlig resultatutskrift behövs – ska enkelt kunna beordra systemet att skriva ut en klass vid behov
Tävlingssekreterare, OAS/data; Agneta B:
- många var sent ute med beställning av material
- jobbigt med dubbla system, manuellt och EMIT
- för efteranmälda tilldelar OAS starttider automatiskt – kan ej användas eftersom kravet är att ingen löpare får starta på samma bana samma minut
Banläggare; Leif J:
- korrigerade kodsiffrorna 4 gånger pga strul med EMIT kontrollenheter, blev rätt trots allt !
- Control Point bra men svårt att lära sig, osäker importera/exportera
Markkontakter; Lars J:
- markägarna har ej hört av sig
TC-chef; Jan-Åke S:
- boka TSOK-kärran även EFTER tävlingen för att köra tillbaka material
- toavagnarna börjar bli dåliga, renovering/underhåll krävs av kommunen
- ska vi verkligen ha tävling Annandag påsk varje år ? hela påsken "blir förstörd"
- ska vi ha Sportident istället för EMIT ? vi är snart ensamma med EMIT
- bra att kunna vara inomhus – speciellt ett år som detta då det regnar hela tävlingsdagen
EMIT/data; Per I:
- se kommentarer publicerade på TSOK:s hemsida på Internet
- ca 650 brickor hyrdes och exakt 41 brickor återanvändes under tävlingen
Sekretariat; Börje G:
- stämde ej antal lappar och antal tider på remsan; ett 10-tal fel
- samordna sekretariat, OAS, data, öppna klasser, tävlingskassör under en ansvarig; kan då lättare samordna personalen, flytta till var de behövs
Parkering; Ulf N:
- bra med två P-platser så att det går att fördela bilarna
- 450 bilar parkerades (inklusive funktionärsbilarna)
- 1460 kr i intäkt, 500 kr till bonden för markhyra
- pengarna lades i en bössa vid utgången från parkeringen – fungerade bra men det bör skrivas in i PM att man ska göra det
El; Jörgen H:
- fick hjälpa ut en person från toaletten – låset gått i baklås
Dusch; Anders B:
- duschvagnen börjar bli dålig, behöver underhållas – kommunen borde fixa detta
- damerna, som duschade inomhus, fick kallvatten på slutet
Radio/förvarning; Robert E:
- radion fungerade inte, bör tänka på kontrollplaceringen för radiokontrollen
- jaktradio hade kanske fungerat bättre
Resultat; Johan F:
- i långa klasser kom bara resultaten ut en gång, fick sätta upp html-listor istället
- utskrift skedde endast av sid 1 när ändring i klassen skett – innebar att de som ligger sämre än placering 11 eller 21 ej kommer upp på tavlan med uppdaterad placering
Viltrapport; Karl-Erik F:
- ingen viltrapport under hela tävlingen !
Tävlingskassör; Marie S / Agneta B:
- 67725 kr i intäkt, 21900 kr i utgift ==> 45825 kr i överskott (preliminära siffror)
Marketenteri; Inga-Lill K:
- svårt att få folk till markan – som tur var hjälpte Gösta K till och ordnade folk via VAC
- sålde ej slut
Barnpassning; Lena W:
- ingen föranmälan gjordes trots att så var önskat i inbjudan
- borde vara ett krav på föranmälan i inbjudan samt även motionera om detta till VOF
- 12 st barn (varav en handikappad) i år (ca 800 startande), 8 st ifjol (ca 1000 startande)
Öppna klasser; Lars-Erik K:
- borde använda klisterlappar istället för papper
- kartorna i några klasser tog slut – hade behövt "blanka" kartor + plastfodral för att rita in för hand eller alternativt en färgkopiator och kopiera upp kartor som tagit slut
Övrigt:
- borde försöka få tidningen att skriva om elektronisk stämpling – bra PR
- bör ha manuell tidtagning som back-up oberoende av vilket system som används
- ingen "död" bricka upptäcktes vid starten – en bricka "dog" ute på banan (ej hyrbricka)
- start 2 hade rivit när en löpare skulle starta – löparen sprang öppen klass och ville starta 20 min efter sin starttid; ingen skugga över startpersonalen
- fungerade ej att starten skulle rapportera "sen start" till målet före löparen kom i mål
- prisutdelningen var ej klar när de första ungdomarna skulle hämta sitt pris