Silva missköter EKT-agenturen.

Nedan följer ett försök att köpa EKT (fd Regnly) från Silva:

Trollhättan 97-11-25 Christer Svensson, Silva, Fax 08-92 76 01

Om Emit EKT.

Vår klubb står nu i valet och kvalet om att använda EKT på vår tävling Vikingaträffen annandag påsk 1998. Förra året hade vi 1450 deltagare utan att ha elitklasser. I år har vi elitklasser och tävlingen går dessutom på ett jungfruligt område karterat av en av Sveriges bästa kartritare genom tiderna - Kjell Melander. Vi får säkert inte färre deltagare än förra året. Vår tävling avslutar ett så kallat påskpaket som inleds med Sveriges största natt-tävling anrika Häxjakten på skärtorsdagen, fortsätter med Främmestad - alltid över 2,000 deltagare - på påskafton. Uddevalla OK arrangeras på påskdagen.

Om nedanstående löses kommer vi att försöka förmå även övriga klubbar i påskpaketet att också använda EKT. Med tanke på storleken av våra tävlingar är detta lite av ett genombrott för EKT på vanliga tävlingar. Vårt beslut om EKT hänger på om följande brister i Silvas utbud tillrättas:

  1. Ett kassettsystem att förvara brickorna i. Med exakt plats för varje bricka med sitt nr väl utmärkt. Tex 25 brickor i varje kassett. Man ska snabbt och lätt kunna se om någon bricka saknas. När det rör sig om så stora kostnader borde detta vara en självklarhet. Vidare skall det under varje bricka finnas plats för en pappersbit där man kan notera tex "971125 sign1 ant-tävl sign2". "Sign1" skall vara en signatur vem som har brickan. "Ant-tävl" anger hur många tävlingar man haft brickan och "Sign2" skall signeras när man återlämnar brickan. Dessa lappar skall kunna vara ett underlag för eventuell debitering av hyra för brickan.
  2. Varje stämplingsenhet skall vara monterad på en träplatta med kodsiffran väl synlig. Stämpelenheten ska vara lätt monterbar på en lättmetallställning helst bara med en enda vingmutter. Man ska kunna sätta ut bara själva ställningen och sedan kunna komplettera på tävlingsmorgonen med den dyra stämpelenheten. Kodsiffran skall finnas på ställningen och vara synlig från två håll + uppifrån. Även här ska det finnas ett kassettsystem för både stämpelenheten med träplattan och ställningen. Allt för att lätt kunna kolla att allt kommit tillbaka. Här bör man ha 10-kassetter (31-40, 41-50 osv) som är ett lämpligt pensum för en kontrollutsättare. Eftersom vissa kodsiffror saknas blir det färre enheter på vissa kassetter. Men det bör vara plats för de saknade nr:en också där det ska stå "saknas". Ev ska en stiftklämma sättas högt uppe på pinnen på ställningen som ska kunna användas vid provlöpningarna. Man kan också hänga skärmen i den.
  3. För EKT-systemet finns en backupplapp. Denna bör finnas i sådan form att den går att skriva ut med en vanlig laserskrivare. Backuplapparna ska finnas i a4-ark och med perforering och utstansningar så de är lätt att skilja på. Givetvis måste dataprogrammet stödja detta format. Man skall utforma dessa ark så att de är helt symmetriska. Det får inte ha någon betydelse hur man lägger dessa i skrivarens fack. Att det blir spill på alla kanter är bättre än att man måste kasta för att man lagt arken fel i skrivaren. Använd tjockt papper tex 120 g/kvm. Vidare bör det finnas ett färdigstansat hål på backuplappen så att den går att sätta på en spik för att användas för tidbackup:en vid målgång.

Torsten från Hästveda har kommit långt vad gäller delar av ovanstående. Tag hjälp av honom i detalj-utformningen ! Men det måste vara rätt av Silva som leverantör att ta i detta och kunna leverera en komplett produkt.

Om jag kan få garantier för att ovanstående löses kommer vi att köpa minst ett EKT-paket samt att vi som sagt kommer att hjälpa Silva med försäljning till grannklubbarna.

Men det brådskar eftersom kodsiffer-serierna bör vara klara snarast för banläggarna.

Med vänlig hälsning

Per Ivarsson Kassör i TSOK 0520-29092 pi@leissner.se

+++++++++++++++++++++ På faxet ovan kom inget svar. Efter mycket sökande fick jag efter några veckor kontakt med Christer Svensson på Silva via biltelefon. Inga besked gavs och det fanns inget försök att ens fundera på att tillmötesgå något av kraven.

Efter mycket mail:ande och telefon lyckades jag få med en annan grannklubb på ett inköp och följande order skickades:

Trollhättan 98-01-22 Silva Sweden AB

Fax 08-92 76 01

Beställning av Emit EKT.

Trots dålig service och icke komplett produkt beställs nedanstående om två plastlådor (vardera med plats för 50 brickor) gratis skickas med och leverans kan ske till den 98-03-25:

Klubbpaket EKT de luxe kodsiffror 31-50 25,950 kr

20 extra löparbrickor á 340 kr 6,800 kr

EKT stämplingslappar 550 st 360 kr

Summa 33,110 kr

Ovan faktureras på: Trollhättans SOK

Box 177 461 24 TROLLHÄTTAN

 

Klubbpaket EKT kodsiffror 51-72 (66 och 68 hoppas över) 17,139 kr

EKT stämplingslappar 550 st 360 kr

Summa 17,499 kr

Ovan faktureras: Trollhättans SK

Co Gunnar Kristiansson

Hasselkullegatan 108

461 62 TROLLHÄTTAN

 

Allt material levereras till: Per Ivarsson

Leissner Data

Box 29

461 29 TROLLHÄTTAN

Dataprogrammet speakerstödet önskas också till senast ovan nämnda datum. Helst tidigare.

Med vänlig hälsning

Per Ivarsson Kassör i TSOK 0520-29092 arb 490 502 pi@leissner.se

++++++++++++++++++++++ Faxet ovan skickades på torsdagen. Inte ett ljud hördes på varken torsdag, fredag. På måndag försökte jag få kontakt med Ch på Silva. Inget hände. På tisdagen var jag irriterad över att inte få minsta bekräftelse på ordern. Följande mail skickades då till Emit i Norge:

Tisdag 98-01-27

Hej !

Har via Silva beställt utrustning för 50,000 Skr men ännu 5 dagar efter orderdatum inte fått någon orderbekräftelse. Allmänt sett har det varit svårt att få kontakt med Silva. Det tycks som om de sköter agenturen med vänsterhanden.

Och det är skada på en bra produkt.

Jag bifogar ordern. Det kanske är bättre att gå via Norge ?

Bifogar också ett annat brev som jag ännu inte fått något bra svar på.

Med vänlig hälsning Per Ivarsson 0520-490 502 hem 429092

+++++++++++++++++ Då reagerade Silva med ett telefonsamtal och följande mail:

Onsdagen 980127

Hej Per,

Bekräftar härmed tacksamt att vi mottagit Er beställning på

EKT-utrustning.

Vill med dessa rader göra Er uppmärksamma på att de priser Ni angivit var

kampanjpriser som gällde fram till 31/12-97. Grunden till dessa

kampanjpriser ligger i en kampanj från vår huvudman Emit A/S i Norge

under samma tidsperiod.

Jag kommer att ringa Dig i morgon för att slutligen avklara prisbild etc.

så att vi kan registrera ordern.

 

Med vänliga hälsningar

Christer Svensson

++++++++++++++++ Blev mycket besviken på Silva. Skulle det skackras med priset också bara för ordern kom in några veckor för sent och när dessutom Silva själva medverkat till att ordern inte kommit tillstånd genom att inte lämna besked.

Alltnog blev det ändå bestämt en leverans men priserna justerades upp med 5%. Totalpriset för hela leveransen blev 53,252 kr mot kampanjpriset 50,609 kr.

När jag sedan fick grejerna och upptäckte att de var gamla skickades följande mail:

Onsdagen 980211 till C Svensson Silva::

Brickor, stämpel-, mål- och start-enheter var stämplade 9727, 9728 och 9733 dvs mer än ett halvår gamla. Jag kan direkt höra Dig säga att detta inte betyder någonting eftersom de inte använts. OK Du får två val:

1. Förläng garantin från 2 till 4 år på ovan nämnda enheter.

2. Reducera priset på ovanstående med 10 % på överenskommet pris på ovan nämnda enheter. Har här varit generös och räknat med 5 års livslängd på grejer som inte används. Ett halvår vilket också är lågt räknat på 5 år blir just 10%.

Du får ovanstående två val. Hör jag inget av Dig innan måndag returneras hela sändningen och ny färsk material önskas.

Garantivillkoren skall givetvis stå på fakturan. Även bricknr:en borde stå på fakturan. Det lutar alltså åt att garantin gäller från det veckonr som står på materialen vilket är helt oacceptabelt.

MTR-enheten är INTE av den uppsamlande modellen (typ 2)och inget står om möjlighet att byta in den när den kommer. Detta var en förutsättning som stod i prospektet som låg till grund för ordern. Borde ha stått på följesedeln.

Jag räknar givetvis med att detta löfte uppfylls. När är typ2 klar ?

mvh Per I, TSOK

++++++++++++++ Svaret på detta dök upp som pappersbrev som scannats och ocr-lästs:

Trollhättans SOK

Per Ivarsson

Er ref 1 Vår refl Datum:

Your referenceper Per I Our reference CS Date: 98 02 12

 

Angående Ert mail den 11/2_98 kl. 16:43

Vi på Silva har, för att hålla en så god service som möjligt mot våra kunder, normalt Emit EKT utrustning på lager. Vår erfarenhet är att många av vara kunder upplever det positivt att kunna få leverans inom någon/några få dagar från det att order tillställs oss. I vissa fall är det en fullständig nödvändighet för att klara vissa arrangemang att leverans kan ske snabbt. För att hålla denna service-nivå gör vi givetvis kontinuerligt inköp av produkter. Ledtiden från det att SILVA placerar order hos Emit A/S i Norge till det att varorna finns på lager varierar beroende på hur lagersituationen hos Emit A/S just för tillfället ser ut. För att inte riskera att stå utan produkter under "heta" tidsperioden försöker vi vid inköp att "lägga till" lite extra utöver det akuta behovet vilket naturligtvis får till följd att datumstämplingen omöjligtvis kan hållas "pinfärsk" jämt. Av produktionsekonomiska skäl är det en omöjlighet för Emit A/S att kontinuerligt producera löparbrickor i små volymer direkt mot kundorder.

Vi upplever att vi på Silva gjort allt som står i vår makt för att tillmötesgå de krav som Ni ställt i Er inköpsorder:

Väljer Ni att returnera levererad utrustning kommer vi att kreditera Er fakturorna 265910 och 265908 minus 10% av fakturabeloppen täckande våra kostnader i samband med hanteringen kring detta ärende varefter vi tackar för vårt samarbete och önskar Er lycka till i framtiden.

Med vänlig hälsning

SILVA SWEDEN AB

Christer Svensson

cc: Ordföranden Västergötlands OF (inkl. kopia på tidigare korrespondens)

Ordföranden Trollhättans SK (inkl. kopia på tidigare korrespondens)

Ordföranden Trollhättans SOK (inkl. kopia på tidigare korrespondens)

 

+++++++++++++++++ Kommentar till brevet ovan:

Trollhättan 98-02-14

Att slå sig för bröstet för att man kan leverera vad kunden efterfrågar visar tydligt Silvas inställning. Det luktar monopol lång väg. Så beter sig en leverantör som vet att kunden inte har något val

Att sedan skryta med att man sänkt priset på brickorna när man höjt på annat så att totalpriset steg med över 5% från 50,600 kr till 53,400 kr är magstarkt.

Per I

++++++++++++++++++ Sammanfattning:

Trollhättan 98-02-14

Silva har brustit på följande punkter:

  1. Visat bristande intresse för kunden genom att inte ge ett ordentligt svar på sända brev.
  2. Att inte reagera på en order. Det tog 6 dagar att få orderbekräftelse. Och det såg ut som om den kom på grund av att man klagade hos Emit i Norge.
  3. Att sälja gammalt material som nytt. Sådant skall man noga informera om när produkten har en viss livslängd.
  4. Oklara garantiregler. Det är två års garanti på EKT. Från vilket datum räknas garantin ? Det borde självfallet vara från den dagen man köper produkten. Men fakturan innehåller inga serienr på produkterna. Däremot finns en datummärkning på produkterna. Man kan ana att det är från detta datum garantin gäller vilket i parad med punkt 3 ovan är oacceptabelt. Silva har i mail tillfrågats men inte svarat.
  5. Osund prissättning på produkterna med extrapris-system. Sluta med kampanjer utan sänk i stället priset för gott. Att hålla en fast prisnivå är det enda riktiga.
  6. Teknikstödet kring EKT är för svagt. Se fax från 97-11-25 ovan som ändå inte tar upp den allvarligaste bristen i systemet nämligen datastödet. Att behöva använda två datasystem för att sköta en tävling är inte bra.

Det är frågan vad Silva tillför produkten. Man agerar en ren distributör som inte använder modern lagerhållning (just-in-time) på en produkt som har begränsad livslängd. Nej det är nog bättre om all distribution sköts från Norge.

Däremot kanske marknadsföringen skall ske via Silva. Silva är ett aktat varumärke inom orientering. Det vore osmart att låta detta kantstötas mer. För att nyansera inlägget måste Silva ges en viss eloge för det säljmaterial som skickats ut de senaste åren. Det är bra frånsett kampanjsystemet.

Per I, TSOK