Silva missköter EKT-agenturen.
Nedan följer ett försök att köpa EKT (fd Regnly) från Silva:
Trollhättan 97-11-25 Christer Svensson, Silva, Fax 08-92 76 01
Om Emit EKT.
Vår klubb står nu i valet och kvalet om att använda EKT på vår tävling Vikingaträffen annandag påsk 1998. Förra året hade vi 1450 deltagare utan att ha elitklasser. I år har vi elitklasser och tävlingen går dessutom på ett jungfruligt område karterat av en av Sveriges bästa kartritare genom tiderna - Kjell Melander. Vi får säkert inte färre deltagare än förra året. Vår tävling avslutar ett så kallat påskpaket som inleds med Sveriges största natt-tävling anrika Häxjakten på skärtorsdagen, fortsätter med Främmestad - alltid över 2,000 deltagare - på påskafton. Uddevalla OK arrangeras på påskdagen.
Om nedanstående löses kommer vi att försöka förmå även övriga klubbar i påskpaketet att också använda EKT. Med tanke på storleken av våra tävlingar är detta lite av ett genombrott för EKT på vanliga tävlingar. Vårt beslut om EKT hänger på om följande brister i Silvas utbud tillrättas:
Torsten från Hästveda har kommit långt vad gäller delar av ovanstående. Tag hjälp av honom i detalj-utformningen ! Men det måste vara rätt av Silva som leverantör att ta i detta och kunna leverera en komplett produkt.
Om jag kan få garantier för att ovanstående löses kommer vi att köpa minst ett EKT-paket samt att vi som sagt kommer att hjälpa Silva med försäljning till grannklubbarna.
Men det brådskar eftersom kodsiffer-serierna bör vara klara snarast för banläggarna.
Med vänlig hälsning
Per Ivarsson Kassör i TSOK 0520-29092 pi@leissner.se
+++++++++++++++++++++ På faxet ovan kom inget svar. Efter mycket sökande fick jag efter några veckor kontakt med Christer Svensson på Silva via biltelefon. Inga besked gavs och det fanns inget försök att ens fundera på att tillmötesgå något av kraven.
Efter mycket mail:ande och telefon lyckades jag få med en annan grannklubb på ett inköp och följande order skickades:
Trollhättan 98-01-22 Silva Sweden AB
Fax 08-92 76 01
Beställning av Emit EKT.
Trots dålig service och icke komplett produkt beställs nedanstående om två plastlådor (vardera med plats för 50 brickor) gratis skickas med och leverans kan ske till den 98-03-25:
Klubbpaket EKT de luxe kodsiffror 31-50 25,950 kr
20 extra löparbrickor á 340 kr 6,800 kr
EKT stämplingslappar 550 st 360 kr
Summa 33,110 kr
Ovan faktureras på: Trollhättans SOK
Box 177 461 24 TROLLHÄTTAN
Klubbpaket EKT kodsiffror 51-72 (66 och 68 hoppas över) 17,139 kr
EKT stämplingslappar 550 st 360 kr
Summa 17,499 kr
Ovan faktureras: Trollhättans SK
Co Gunnar Kristiansson
Hasselkullegatan 108
461 62 TROLLHÄTTAN
Allt material levereras till: Per Ivarsson
Leissner Data
Box 29
461 29 TROLLHÄTTAN
Dataprogrammet speakerstödet önskas också till senast ovan nämnda datum. Helst tidigare.
Med vänlig hälsning
Per Ivarsson Kassör i TSOK 0520-29092 arb 490 502 pi@leissner.se
++++++++++++++++++++++ Faxet ovan skickades på torsdagen. Inte ett ljud hördes på varken torsdag, fredag. På måndag försökte jag få kontakt med Ch på Silva. Inget hände. På tisdagen var jag irriterad över att inte få minsta bekräftelse på ordern. Följande mail skickades då till Emit i Norge:
Tisdag 98-01-27
Hej !
Har via Silva beställt utrustning för 50,000 Skr men ännu 5 dagar efter orderdatum inte fått någon orderbekräftelse. Allmänt sett har det varit svårt att få kontakt med Silva. Det tycks som om de sköter agenturen med vänsterhanden.
Och det är skada på en bra produkt.
Jag bifogar ordern. Det kanske är bättre att gå via Norge ?
Bifogar också ett annat brev som jag ännu inte fått något bra svar på.
Med vänlig hälsning Per Ivarsson 0520-490 502 hem 429092
+++++++++++++++++ Då reagerade Silva med ett telefonsamtal och följande mail:
Onsdagen 980127
Hej Per,
Bekräftar härmed tacksamt att vi mottagit Er beställning på
EKT-utrustning.
Vill med dessa rader göra Er uppmärksamma på att de priser Ni angivit var
kampanjpriser som gällde fram till 31/12-97. Grunden till dessa
kampanjpriser ligger i en kampanj från vår huvudman Emit A/S i Norge
under samma tidsperiod.
Jag kommer att ringa Dig i morgon för att slutligen avklara prisbild etc.
så att vi kan registrera ordern.
Med vänliga hälsningar
Christer Svensson
++++++++++++++++ Blev mycket besviken på Silva. Skulle det skackras med priset också bara för ordern kom in några veckor för sent och när dessutom Silva själva medverkat till att ordern inte kommit tillstånd genom att inte lämna besked.
Alltnog blev det ändå bestämt en leverans men priserna justerades upp med 5%. Totalpriset för hela leveransen blev 53,252 kr mot kampanjpriset 50,609 kr.
När jag sedan fick grejerna och upptäckte att de var gamla skickades följande mail:
Onsdagen 980211 till C Svensson Silva::
Brickor, stämpel-, mål- och start-enheter var stämplade 9727, 9728 och 9733 dvs mer än ett halvår gamla. Jag kan direkt höra Dig säga att detta inte betyder någonting eftersom de inte använts. OK Du får två val:
1. Förläng garantin från 2 till 4 år på ovan nämnda enheter.
2. Reducera priset på ovanstående med 10 % på överenskommet pris på ovan nämnda enheter. Har här varit generös och räknat med 5 års livslängd på grejer som inte används. Ett halvår vilket också är lågt räknat på 5 år blir just 10%.
Du får ovanstående två val. Hör jag inget av Dig innan måndag returneras hela sändningen och ny färsk material önskas.
Garantivillkoren skall givetvis stå på fakturan. Även bricknr:en borde stå på fakturan. Det lutar alltså åt att garantin gäller från det veckonr som står på materialen vilket är helt oacceptabelt.
MTR-enheten är INTE av den uppsamlande modellen (typ 2)och inget står om möjlighet att byta in den när den kommer. Detta var en förutsättning som stod i prospektet som låg till grund för ordern. Borde ha stått på följesedeln.
Jag räknar givetvis med att detta löfte uppfylls. När är typ2 klar ?
mvh Per I, TSOK
++++++++++++++ Svaret på detta dök upp som pappersbrev som scannats och ocr-lästs:
Trollhättans SOK
Per Ivarsson
Er ref 1 Vår refl Datum:Your referenceper
Per I Our reference CS Date: 98 02 12 Angående Ert mail den 11/2_98 kl. 16:43Vi på Silva har, för att hålla en så god service som möjligt mot våra kunder, normalt Emit EKT utrustning på lager. Vår erfarenhet är att många av vara kunder upplever det positivt att kunna få leverans inom någon/några få dagar från det att order tillställs oss. I vissa fall är det en fullständig nödvändighet för att klara vissa arrangemang att leverans kan ske snabbt. För att hålla denna service-nivå gör vi givetvis kontinuerligt inköp av produkter. Ledtiden från det att SILVA placerar order hos Emit A/S i Norge till det att varorna finns på lager varierar beroende på hur lagersituationen hos Emit A/S just för tillfället ser ut. För att inte riskera att stå utan produkter under "heta" tidsperioden försöker vi vid inköp att "lägga till" lite extra utöver det akuta behovet vilket naturligtvis får till följd att datumstämplingen omöjligtvis kan hållas "pinfärsk" jämt. Av produktionsekonomiska skäl är det en omöjlighet för Emit A/S att kontinuerligt producera löparbrickor i små volymer direkt mot kundorder.
Vi upplever att vi på Silva gjort allt som står i vår makt för att tillmötesgå de krav som Ni ställt i Er inköpsorder:
Eftersom vi av Ert senaste mail kan konstatera att ovanstående service ej är tillräcklig tvingas vi bara konstatera att vi inte kan tillmötesgå något av Era, i mailet angivna, krav och att, om Ni står fast vid dessa, tyvärr inte ser det som meningsfullt att fortsätta vårt samarbete.
Väljer Ni att returnera levererad utrustning kommer vi att kreditera Er fakturorna 265910 och 265908 minus 10% av fakturabeloppen täckande våra kostnader i samband med hanteringen kring detta ärende varefter vi tackar för vårt samarbete och önskar Er lycka till i framtiden.
Med vänlig hälsning
SILVA SWEDEN AB
Christer Svensson
cc: Ordföranden Västergötlands OF (inkl. kopia på tidigare korrespondens)
Ordföranden Trollhättans SK (inkl. kopia på tidigare korrespondens)
Ordföranden Trollhättans SOK (inkl. kopia på tidigare korrespondens)
+++++++++++++++++ Kommentar till brevet ovan:
Trollhättan 98-02-14
Att slå sig för bröstet för att man kan leverera vad kunden efterfrågar visar tydligt Silvas inställning. Det luktar monopol lång väg. Så beter sig en leverantör som vet att kunden inte har något val
Att sedan skryta med att man sänkt priset på brickorna när man höjt på annat så att totalpriset steg med över 5% från 50,600 kr till 53,400 kr är magstarkt.
Per I
++++++++++++++++++ Sammanfattning:
Trollhättan 98-02-14
Silva har brustit på följande punkter:
Det är frågan vad Silva tillför produkten. Man agerar en ren distributör som inte använder modern lagerhållning (just-in-time) på en produkt som har begränsad livslängd. Nej det är nog bättre om all distribution sköts från Norge.
Däremot kanske marknadsföringen skall ske via Silva. Silva är ett aktat varumärke inom orientering. Det vore osmart att låta detta kantstötas mer. För att nyansera inlägget måste Silva ges en viss eloge för det säljmaterial som skickats ut de senaste åren. Det är bra frånsett kampanjsystemet.
Per I, TSOK