Emit (fd Regnly) till ALLA på Vikingaträffen 1999.

            Version 2 990314

HYRBRICKOR: Egen bricka är tillåten men då måste bricknr:et anges i
            anmälan. Har man inte angivit något bricknr antas man vilja
	    hyra bricka och kommer att debiteras 10 kr i brickhyra. De
	    som har egen bricka betalar inget extra.

DATASYSTEM: Anders Nilssons system (OAS) kommer i huvudsak att användas.
            För att få stämpelkontroll och sträcktider kommer ett
	    specialprogram (PIT) att användas vid målgång. PIT kommer
	    att producera sträcktidslistor för varje klass i A4-format 
	    för uppsättning. PIT kommer också att producera en
	    resultatfil som kan läsas av OAS. Därmed kommer OAS
	    funktioner för admin efter tävling att kunna användas
	    såsom vanlig resultatlista, presslistor, tävlingsrapport, 
	    fakturor mm.


RUTINER PÅ TÄVLINGEN.

INNAN START: Hyrbrickorna hämtas ut klubbvis av klubbledaren. Undantagsvis 
	     ska enskild löpare kunna ta sin bricka ur klubbkuvertet 
	     (påsen ?) och funktionär markerar att denne tagit sin bricka.
	     En klubblista med löpare och bricknr finns också i påsen.
             Målprogrammet (PIT) kommer INTE att kräva att bricknr är 
             knutet till en viss löpare. Denna knytning görs vid målgång
             utgående från startttid och vilken bana löparen sprungit.
             Frågan är om vi skall kräva att veta vilket bricknr varje 
             löpare har ?

TEST-STATION:ALLA uppmanas att testa sina brickor vid test-stationen
	     som lämpligen ligger på vägen till start men helt nära TC. 
             Det finns ett öppet "vidskydd" bakom kiosken som bedöms soma
             lämpligt för detta ändamål. Klubb-påsarna med brickor kan 
             kanske lämnas ut i kioken.

ÖPPNA-KLASSER Löpare i öppna klasser får sin bricka vid anmälan. De får
	     också en backuplapp med LÖPID, KLASS, STARTTID och
	     förkortat NAMN och KLUBB. Lappen skrivs för hand och skall 
	     visas upp i starten. Backuplappen fästes i Emit-brickan.
	     De öppna klaserna måste knappas in på datorn i
	     OAS-systemet omgående eftersom en diskett måste föras över
	     till måldatorerna i PIT-systemet INNAN löparen går i mål.

STARTFÖRBEREDN:På askonsdagen skrivs det ut små etiketter i startminutordning.
             En omgång per start. Dessa ska fästas på backuplapparna som 
             används som vanliga startkort. 
             Ev går det att få backuplapparna på löpande bana.
             
STARTEN:     Tre fållor krävs troligen: 
	     I FÅLLA-1 går löparen in tre min före start och får här sin 
	     backuplapp som fästes i emit-brickan. 
	     I FÅLLA-2 där löparen går in två min före start får man 
	     kontrollbeskrivningen. Här nollas också brickan. 
	     I FÅLLA-3 som beträdes en min före start får löparen
	     sin karta. Eliten får dock inte kartan förrän starten gått. 
	     OBS att det är viktigt att klockorna är SYNKRONISERADE 
	     och följer svensk tid (fröken ur). 
	     INGEN FÅR NOLLA SIN BRICKA INNAN TVÅ MIN FÖRE SIN START OCH. 
             INTE EFTER EN MIN FÖRE SIN START.
             Jag ställer in PIT på att nollningen ska ske mellan 125 och 65
             sek före utsatt start. Egentligen skulle det vara mellan 
             120-60 sek före start. Men dessa 5 sek förskjutning gör att
             klockan inte behöver gå exakt lika att inte riskera att alla 
             kommer på "fel minut". De flesta kommer säkert att nolla på 
             den tidiga halvan av den minut de har på sig. Men som sagt inga
             tjuvstarter på nollningen. I alla fall inte mer än 5 sek om 
             klockorna går rätt.

	     Ev skulle man kunna slå ihop fålla-1 och fålla-2 men
	     eftersom löparna är ovana med emit och backuplappar är det
	     nog bra att ha tre fållor.
	     Vi kommer att ha fem startenheter (nollenheter) där man 
	     nollar sin bricka. En går åt till teststationen så det blir 
	     två nollenheter per start.
	     Det är noga att backuplappen sitter fast ordentligt i
	     emit-brickan. Det behövs funktionärer som ser till det.

MÅLGÅNG:  1  Löparen stämplar sig i mål. Det kommer att finnas 3-4
             målgångskontroller, vilka är vanliga stämpligsenheter dock
	     ommärkta med "MÅL"-lappar. Målfunktionärer trycker på
	     målklockan och försöker göra det precis när löparen
	     stämplar på målenheten. Och sedan har man funktionärer som
	     ser till så att löparna går vidare i målfållan i RÄTT
	     ordning. Det ska finnas minst två målfållor beroende på
	     hur många löpare vi får. 

	  2  Andra stationen i målfållan är brickavläsningen. Här
	     får man direkt reda på om löparen är godkänd och löparen
	     får också sin tid och aktuell placering i klassen.
	     Om löparen INTE är godkänd skriver man en manuell lapp 
             med LÖPID, KLASS och NAMN(förkortat) och sedan tar man löparen 
             till FEL-stationen för vidare utredning. I denna har man då 
             tillgång till backuplappen vilket löparen har kvar.
	     På liknande sätt behandlas en löpare som går i mål och som 
	     inte finns registrerade i datorn. Här måste man för denna 
	     löparen mata in NAMN, KLASS och LÖPID i felstationens dator. 
             Dessa uppgifter hämtas från backuplappen alternativt 
             från löparen själv.  
	  3  Tredje stationen i målfållan är insamling av backuplapparna som
	     sätts upp på en spik eller ev träds upp på ett snöre. Man
	     river målklockans remsa och sätter remsan på spiken (snöret). 
	     Rutinen är helt lik den gamla vanliga målrutinen. Det är bara 
	     startkorten som blivit mindre.

	  4  Fjärde stationen är insamlande av hyrda emit-brickor.
             Ev struntar man i denna station utan låter klubbledaren 
             lämna in samma antal brickor han fått. De lämnas i så fall
             i kiosken där man hämtat brickorna.
           

SEKRETARIAT: Ska förhoppningsvis inte behöva användas, men eftersom
             målprogramvaran är ny finns en risk att det man måste ta
	     fram resultaten via backuplapparna och målklocks-remsorna.
	     Tre två datorer och en laserskrivare kommer att finnas i 
	     sekr. Tre linor föreslås med följande stationer:
	     1. Två personer för över måltider från remsan till
	     backup-lappar.
	     2. En person registrerar LÖPID och MÅLTID på datorn från 
	     backuplappar.
	     3. En person sorterar backuplappar klassvis och delar ut
	     till stämpelkontroll.
	     4. Ett antal stämpelkontrollenheter med en person på
	     varje. Hittade felstämplingar måste omgående till datorn
	     för registrering.
             Med hjälp av ett program (nais-to-have) skrivs stämpel-
             mallar ut på overheadplast. Troligen är kollen av backup-
             lappar snabbare än koll av startkort.
	     Resultatlistor skrivs ut med jämna mellanrum och anslås.

	     Om allt fungerar kommer man i sekr:s datorer bara att läsa 
	     in disketter från måldatorerna. På sekr-datorerna kommer
	     bla pressfiler för faxning att framställas.
	     Sekr-personal kommer också att behövas för att sortera
	     hyrbrickor.

STÄMPELENHETERNA: Skall kollas innan de sätts ut i skogen. De ska också
            provstämplas på morgonen av kontrollutsättarna vilka
	    följaktligen behöver en bricka var. Lämpligen skrivs det ut
	    en kontrollremsa med termoprintern när utsättarna kommer
	    tillbaka på tävlingsmorgonen. Ev sätts själva
	    stämpelenheterna ut först på tävlingsmorgonen.

RESULTATTAVLAN: Listorna kommer att vara i liggande A4-format.
            För de tre klasserna med fler kontroller än 18 kommer en
            utskriftsmodell med två rader/löpare att användas, vilket 
            gör att det ryms 12 löpare/sida. För övriga klasser går
            det att få med en löpare/rad och därmed rymma 20 per sida..

OM MÅLGÅNGS-PROGRAMMET (PIT):
	    Indata: Alla banor. Koder och sträcklängder.
	            Alla klasser och vilken bana 
		    Kodsynonymer tex vid sista kontrollen finns tre
		    ställningar och därmed elektroniskt tre olika
		    koder. Om koden ska vara 100 och man dessutom 
		    använder 91 och 92 ska dessa motsvara 100.
		    Fil från OAS via diskett med löparnas LÖPID, NAMN, 
		    KLUBB, KLASS och STARTTID;
		    Brickavläsning
	    Utdata: En löpares NAMN, TID och aktuell placering som fås
	            vid en brickavläsning.
		    Sträcktidslista med NAMN och KLUBB
		    Fil med LÖPID och MÅLTID (ev sluttid) Denna fil ska
		    föras över till OAS-systemet via diskett.